Schrijf je levensverhaal

schrijftips autobiografisch schrijven
Menselijke relaties zijn geen hogere wiskunde. Ze zijn veel complexer dan dat

Schrijven van je eigen verhaal, dat is wat je kan losmaken als je vastzit. Als je merkt dat je eigen verhaal van verdriet of verlies na een tijdje niet meer gehoord wordt door een ander. Als je merkt dat je in je eigen cirkel ronddraait en wel eens een afslag zou willen nemen. Als je ziek bent geworden, verlies hebt geleden, je baan kwijt bent geraakt of op een andere manier gekwetst bent in en door het leven. Dan kan het helpen je verhaal, je ervaring opnieuw te vertellen. Op twee manieren wil ik je helpen bij het zorgen voor je verhaal:


-Met tips en aanwijzingen uit het onderzoek van James Pennebaker, Expressive Writing. Met heel concrete stappen leert hij ons hoe we een trauma of nare gebeurtenis kunnen overleven door erover te schrijven. Hiervoor heb ik een toegankelijk werkblad: Zorg voor je verhaal gemaakt waarmee je zo aan de slag kunt. Natuurlijk heb ik het zelf uitgeprobeerd en ik kan je vertellen, het helpt! Het helpt om je eigen verhaal opnieuw te vertellen, met geduld naar jezelf te luisteren en door de pijn heen te gaan om vervolgens iets lichter weer verder te gaan. Mail me even als je dit ook wil ervaren! hoflandzorgt@gmail.com
klik op afbeelding voor werkblad
-Met een schrijfcursus, die in september 2018 van start gaat (data en plaats volgen). In deze cursus Zorg voor je levensverhaal ga je met anderen op zoek naar losse eindjes en rode draden. Je vertelt aan papier en later aan elkaar hoe belangrijke perioden in je leven zijn gegaan en krijgt zodoende je levensverhaal helder in beeld. Dit helpt om te accepteren wat tot nu toe zwaar viel voor je, dit kan helpen om gehoord, erkend te worden. En om weer wat uitzicht te krijgen op je eigen toekomst. Deze cursus zal speciaal ontwikkeld worden voor mensen die leven met kanker en/of mensen met rouw. Het boek 'helpen bij verlies en verdriet' van Manu Keirse is een van de bijzondere bronnen waar we uit kunnen putten. 

Vraag niet bij verlies hoe gaat het, maar hoe ben jij de afgelopen uren doorgekomen?



Geen opmerkingen